See more Al Jazeera articles on AOD.

Powered by
TTSReader
Share this page on
Article provided by Wikipedia


( => ( => ( => Al Jazeera [pageid] => 48370461 ) =>
Al Jazeera Channel
Al Jazeera Arabic
""Aljazeera.svg
Launched 1 November 1996
Owned by Al Jazeera Media Network
Picture format "1080i "(HD)
"576i "(SD)
Slogan "The Opinion and The Other Opinion"
Country "Qatar
Language "Arabic
Broadcast area Worldwide
Headquarters "Doha, Qatar
Sister channel(s) "Al Jazeera English
"Al Jazeera Mubasher
"Al Jazeera Balkans
"Al Jazeera Türk
"Al Jazeera Documentary Channel
Website Al Jazeera Arabic
Availability
Satellite
"Arabsat 11604 H – 27500 – 3/4
"Nilesat 10971 V – 27500 – 3/4 (SD)
11219 H – 27500 – 5/6 (HD)
"Hotbird 12111 V – 27500 – 3/4
"beIN (MENA) Channel 200 (HD)
"Canal (France) Channel 400 (SD)
"DSTV Channel 406
"D-Smart (Turkey) Channel 298 (SD)
Cable
"Virgin Media (UK) Channel 831
Mozaic TV Channel 100
CableVision ("Lebanon) Unknown
"Ziggo ("Netherlands) Channel 784
"Hot ("Israel) Channel 137
"NetCologne (Germany) Channel 490 (SD)
"Mozaic TV (Qatar) Channel 100 (SD)
"IPTV
"Fetch TV (Australia) Channel 187
"PEO TV (Sri Lanka) Channel 26
"Streaming media
Virgin TV Anywhere Watch live (UK only)
"Sling TV "Internet Protocol television

Al Jazeera ("Arabic: الجزيرة‎‎ al-ǧazīrah, IPA: "[æl dʒæˈziːrɐ], literally "The Island", though referring to the "Arabian Peninsula in context[1]), also known as JSC (Jazeera Satellite Channel), is a state-funded broadcaster in "Doha, "Qatar, owned by the "Al Jazeera Media Network. Initially launched as an Arabic news and "current-affairs satellite TV channel, Al Jazeera has since expanded into a network with several outlets, including the Internet and "specialty "television channels in multiple languages.

Al Jazeera is a major global news organization, with 80 bureaus around the world. The original Al Jazeera channel's willingness to broadcast dissenting views, for example on "call-in shows, created controversies in the "Arab States of the Persian Gulf. The station gained worldwide attention following the outbreak of the "war in Afghanistan, when its office there was the only channel to cover the war live.[2]

Al Jazeera is owned by the government of Qatar.[3][4][5][6][7][8] Al Jazeera officials have stated that they are editorially independent from the government of Qatar. However, this assertion is disputed,[9] and many have accused Al Jazeera of being a propaganda outlet for the "Qatari government.[10][11][12][13][14][15][16] The network is sometimes perceived to have mainly "Islamist perspectives, promoting the "Muslim Brotherhood, and having a pro-"Sunni and an anti-"Shia bias in its reporting of regional issues.[17][18][19] However, Al Jazeera insists it covers all sides of a debate; it says it presents Israel's view, Iran's view and even aired videos released by "Osama bin Laden.[20] In June 2017, the Saudi, Emirati, Bahraini, and Egyptian governments demanded the closure of the news station as one of thirteen demands made to Qatar during the "2017 Qatar Crises.[21]

Contents

Etymology[edit]

In "Arabic, al-ǧazīrah literally means "the island". However, it refers here to the "Arabian Peninsula,[22] which is شبه الجزيرة العربية šibh al-ğazīrah al-ʿarabiyyah, abbreviated to الجزيرة العربية al-ğazīrah al-ʿarabiyyah. (Compare the Arabic name al-Jazira (Arabic: الجزيرة "the island") for "Upper Mesopotamia, another area of land almost entirely surrounded by water.)

History[edit]

Launch[edit]

Al Jazeera Satellite Channel, now known as AJA, was launched on 1 November 1996 following the closure of the BBC's "Arabic language television station, a joint venture with "Orbit Communications Company. The BBC channel had closed after a year and a half when the Saudi government attempted to suppress information, including a graphic report on executions and prominent dissident views.[23]

The "Emir of Qatar, "Sheikh "Hamad bin Khalifa, provided a loan of "QAR 500 million ("US$137 million) to sustain Al Jazeera through its first five years, as Hugh Miles detailed in his book Al Jazeera: The Inside Story of the Arab News Channel That Is Challenging the West. Shares were held by private investors as well as the "Qatar government.

""
""
Al Jazeera Arabic Building

Al Jazeera's first day on the air was 1 November 1996. It offered 6 hours of programming per day; increased to 12 hours by the end of 1997. It was broadcast to the immediate neighborhood as a terrestrial signal, and on cable, as well as through satellites (which was also free to users in the Arab world), although Qatar, and many other Arab countries, barred private individuals from having satellite dishes until 2001.

At the time of Al Jazeera's launch "Arabsat was the only satellite broadcasting to the Middle East, and for the first year could only offer Al Jazeera a weak "C-band transponder that needed a large satellite dish for reception. A more powerful "Ku-band transponder became available as a peace-offering after its user, Canal France International, accidentally beamed 30 minutes of pornography into ultraconservative Saudi Arabia.[24]

Al Jazeera was not the first such broadcaster in the Middle East; a number had appeared since the Arabsat satellite, a Saudi Arabia-based venture of 21 Arab governments, took orbit in 1985. The unfolding of "Operation Desert Storm on "CNN International underscored the power of live television in current events. While other local broadcasters in the region would assiduously avoid material embarrassing to their home governments (Qatar had its own official TV station as well), Al Jazeera was pitched as an impartial news source and platform for discussing issues relating to the Arab world.

In presenting "The opinion and the other opinion" (the station's motto), it did not take long for Al Jazeera to shock local viewers by presenting Israelis speaking "Hebrew on Arab television for the first time.["citation needed] Lively and far-ranging talk shows, particularly a popular, confrontational one called The Opposite Direction, were a constant source of controversy regarding issues of morality and religion. This prompted a torrent of criticism from the conservative voices among the region's press. It also led to official complaints and censures from neighboring governments. Some jammed Al Jazeera's terrestrial broadcast or expelled its correspondents. In 1999, the Algerian government reportedly cut power to several major cities in order to censor one broadcast. There were also commercial repercussions: Saudi Arabia reportedly pressured advertisers to avoid the channel, to great effect. Al Jazeera was also becoming a favorite sounding board for militant groups such as Hamas and Chechen separatists.

Al Jazeera was the only international news network to have correspondents in Iraq during the "Operation Desert Fox bombing campaign in 1998. In a precursor of a pattern to follow, its exclusive video clips were highly prized by "Western media.

Around the clock[edit]

1 January 1999 was Al Jazeera's first day of 24-hour broadcasting.[25] Employment had more than tripled in one year to 500 employees, and the agency had bureaus at a dozen sites as far as EU and Russia. Its annual budget was estimated at about $25 million at the time.

However controversial, Al Jazeera was rapidly becoming one of the most influential news agencies in the whole region. Eager for news beyond the official versions of events, Arabs became dedicated viewers. A 2000 estimate pegged nightly viewership at 35 million, ranking Al Jazeera first in the Arab world, over the Saudi Arabia-sponsored "Middle East Broadcasting Centre (MBC) and London's "Arab News Network (ANN). There were about 70 satellite or terrestrial channels being broadcast to the Middle East, most of them in Arabic. Al Jazeera launched a free Arabic-language web site in January 2001. In addition, the TV feed was soon available in United Kingdom for the first time via "British Sky Broadcasting.

War in Afghanistan[edit]

Al Jazeera came to the attention of many in the West during the hunt for "Osama bin Laden and the "Taliban in Afghanistan after the "11 September 2001 attacks on the United States. It aired videos it received from Osama bin Laden and the Taliban, deeming new footage of the world's most wanted fugitives to be newsworthy. Some criticized the network for giving a voice to terrorists.[26][27] Al Jazeera's Washington, D.C., bureau chief, Hafez al-Mirazi, compared the situation to that of the "Unabomber's messages in "The New York Times.[28] The network said it had been given the tapes because it had a large Arab audience.[29]

Many other TV networks were eager to acquire the same footage. CNN International had exclusive rights to it for six hours before other networks could broadcast, a provision that was broken by the others on at least one controversial occasion.[30] Prime Minister "Tony Blair soon appeared on an Al Jazeera talk show on 14 November 2001 to state Britain's case for pursuing the Taliban into Afghanistan.[31]

Al Jazeera's prominence rose during the war in Afghanistan because it had opened a bureau in "Kabul before the war began. This gave it better access for videotaping events than other networks, which bought Al Jazeera's footage, sometimes for as much as $250,000.[32]

The Kabul office was destroyed by United States bombs in 2001.[33] Looking to stay ahead of possible future conflicts, Al Jazeera then opened bureaux in other troubled spots.

The network remained dependent on government support in 2002, with a budget of $40 million and ad revenues of about $8 million. It also took in fees for sharing its news feed with other networks. It had an estimated 45 million viewers around the world. Al Jazeera soon had to contend with a new rival, "Al Arabiya, an offshoot of the "Middle East Broadcasting Center, which was set up in nearby Dubai with Saudi financial backing.[34]

2003 Iraq War[edit]

Before and during the United States-led invasion of Iraq, where Al Jazeera had a presence since 1997, the network's facilities and footage were again highly sought by international networks. The channel and its web site also were seeing unprecedented attention from viewers looking for alternatives to embedded reporting and military press conferences.

Al Jazeera moved its sports coverage to a new, separate channel on 1 November 2003, allowing for more news and public affairs programming on the original channel. An English language web site had launched earlier in March 2003. The channel had about 1,300 to 1,400 employees, its newsroom editor told "The New York Times. There were 23 bureaux around the world and 70 foreign correspondents, with 450 journalists in all.

On 1 April 2003, a United States plane fired on Al Jazeera's "Baghdad bureau, killing reporter Tareq Ayyoub.[35] The attack was called a mistake; however, Qatar had supplied the US with a precise map of the location of the bureau in order to spare it from attack.[36][37]

"Afshin Rattansi became the channel's first English-language broadcast journalist after he left the BBC Today Programme, after the death of UK government scientist "David Kelly.

2017 Qatar diplomatic crisis[edit]

The closing of Al Jazeera was one of the terms of diplomatic reestablishment put forward by "Saudi Arabia, "United Arab Emirates, "Bahrain and "Egypt during the "2017 Qatar diplomatic crisis.[38][39][40][41]

On 23 June 2017, the countries that cut ties to Qatar issued a list of demands to end the major crisis, insisting that Qatar shut down the Al Jazeera network, close a Turkish military base and scale down ties with Iran. The call, included in a list of 13 points, read: "Shut down Al Jazeera and its affiliate stations.".[42]

Agencies, media outlets, journalists and media rights organisations have decried the demands to close Al Jazeera as attempts to curb press freedom, including Reporters Without Borders;[43] CPJ; IFEX; The Guardian[44] and the New York Times.[45]

Earlier, Saudi and the UAE blocked Al Jazeera websites;[46] Saudi Arabia closed Al Jazeera's bureau in Riyadh and halted its operating licence,[47] accusing the network of promoting "terrorist groups" in the region; and Jordan also revoked the licence for Al Jazeera.[48]

Saudi Arabia also banned hotels from airing Al Jazeera,[49] threatening fines of up to $26,000 for "violators". On 6 June, just days after the Saudi-led group had cut ties with Qatar, Al Jazeera was a victim of a cyber attack on all of its platforms.[50]

Qatari Minister of Foreign Affairs, Mohammed bin Abdulrahman bin Jassim Al Thani, has said Doha will not discuss the status of Al Jazeera in any negotiations. "Doha rejects discussing any matter related to Al Jazeera channel as it considers it an internal affair," Qatar News Agency quoted the foreign minister as saying.[51] "Decisions concerning the Qatari internal affairs are Qatari sovereignty - and no one has to interfere with them."

Organization[edit]

The original Al Jazeera channel was launched 1 November 1996 by an emiri decree with a loan of 500 million "Qatari riyals (US$137 million) from the "Emir of Qatar, Sheikh "Hamad bin Khalifa.[52][53] By its funding through loans or grants rather than direct government subsidies, the channel claims to maintain independent editorial policy.[54][55] The channel began broadcasting in late 1996, with many staff joining from the "BBC World Service's Saudi-co-owned Arabic-language TV station, which had shut down on 1 April 1996 after two years of operation because of censorship demands by the Saudi Arabian government.[56] The Al Jazeera logo is a decorative representation of the network's name written using "Arabic calligraphy. It was selected by the station's founder, Emir of Qatar Sheikh Hamad bin Khalifa, as the winning entry in a design competition.[22]

Staff[edit]

""
""
"Wadah Khanfar, Former Director General of "Al Jazeera Media Network

Al Jazeera restructured its operations to form a network that contains all their different channels. "Wadah Khanfar, the then managing director of the Arabic Channel, was appointed as the director general of "Al Jazeera Media Network. He also acted as the managing director of the Arabic Channel. Khanfar resigned on 20 September 2011 proclaiming that he had achieved his original goals, and that 8 years was enough time for any leader of an organization, in an interview aired on Al Jazeera English. "Ahmed bin Jassim Al Thani replaced Khanfar and served as the director general of the channel from September 2011 to June 2013 when he was appointed minister of economy and trade.[57] The chairman of the channel is "Hamad bin Thamer Al Thani. The Director General and editor-in-chief of the Arabic website is Mostefa Souag, who replaced "Ahmed Sheikh as editor-in-chief. It has more than 100 editorial staff. The managing director of Al Jazeera English is Al Anstey. Mohamed Nanabhay became editor-in-chief of the English-language site in 2009. Previous editors include Beat Witschi and Russell Merryman.

Prominent on-air personalities include "Faisal al-Qassem, host of the talk show The Opposite Direction, Ahmed Mansour, host of the show Without Borders (bi-la Hudud) and Sami Haddad.

Its former Iran and "Beirut Bureau Chief was "Ghassan bin Jiddo. He became an influential figure on Al Jazeera with his program Hiwar Maftuh, one of the most frequently watched programs.[58] He also interviewed "Nasrallah in 2007 and produced a documentary about "Hezbollah.[58] Some suggested that he would even replace Wadah Khanfar.[58] Bin Jiddo resigned after political disagreements with the station.[58]

Ossama AlBayati is an art director for film and television specialized in network branding. Ossama made several projects that received "Promax awards in Dubai, Los Angeles and Europe.["citation needed]

Reach[edit]

Many governments in the Middle East deploy state-run media or government censorship to impact local media coverage and public opinion, leading to international objections regarding press freedom and biased media coverage.[59] Some scholars and commentators use the notion of "contextual objectivity,[60] which highlights the tension between objectivity and audience appeal, to describe the station's controversial yet popular news approach.[61]

Increasingly, Al Jazeera's exclusive interviews and other footage are being rebroadcast in American, British, and other "western media outlets such as CNN and the BBC. In January 2003, the BBC announced that it had signed an agreement with Al Jazeera for sharing facilities and information, including news footage.[62]

Al Jazeera's availability (via satellite) throughout the Middle East changed the television landscape of the region. Prior to the arrival of Al Jazeera, many Middle Eastern citizens were unable to watch TV channels other than state-controlled national TV stations. Al Jazeera introduced a level of "freedom of speech on TV that was previously unheard of in many of these countries. Al Jazeera presented controversial views regarding the governments of many Arab states on the Persian Gulf, including Saudi Arabia, Kuwait, Bahrain and Qatar; it also presented controversial views about Syria's relationship with Lebanon, and the Egyptian judiciary. Critics accused Al Jazeera of sensationalism in order to increase its audience share. Al Jazeera's broadcasts have sometimes resulted in drastic action: for example, when, on 27 January 1999, critics of the Algerian government appeared on the channel's live program El-Itidjah el-Mouakass ("The Opposite Direction"), the Algerian government cut the electricity supply to large parts of the capital Algiers (and allegedly also to large parts of the country) to prevent the program from being seen.[59][60][63][64]

At that time, Al Jazeera was not yet generally known in the Western world, but where it was known, opinion was often favourable[65] and Al Jazeera claimed to be the only "politically independent television station in the Middle East. However, it was not until late 2001 that Al Jazeera achieved worldwide recognition, when it broadcast video statements by "al-Qaeda leaders.[66]

Some observers have argued that Al Jazeera has formidable authority as an opinion-maker. Noah Bonsey and Jeb Koogler, for example, writing in the "Columbia Journalism Review, argue that the way in which the station covers any future Israeli-Palestinian peace deal could well determine whether or not that deal is actually accepted by the Palestinian public.[67]

The channel's tremendous popularity has also, for better or worse, made it a shaper of public opinion. Its coverage often determines what becomes a story and what does not, as well as how Arab viewers think about issues. Whether in Saudi Arabia, Egypt, Jordan, or Syria, the stories highlighted and the criticisms aired by guests on Al Jazeera's news programs have often significantly affected the course of events in the region.

In Palestine, the station's influence is particularly strong. Recent polling indicates that in the West Bank and Gaza, Al Jazeera is the primary news source for an astounding 53.4 percent of Palestinian viewers. The second and third most watched channels, Palestine TV and Al Arabiya, poll a distant 12.8 percent and 10 percent, respectively. The result of Al Jazeera's market dominance is that it has itself become a mover and shaker in Palestinian politics, helping to craft public perceptions and influence the debate. This has obvious implications for the peace process: how Al Jazeera covers the deliberations and the outcome of any negotiated agreement with Israel will fundamentally shape how it is viewed—and, more importantly, whether it is accepted—by the Palestinian public.

Al Jazeera's broad availability in the Arab world "operat[ing] with less constraint than almost any other Arab outlet, and remain[ing] the most popular channel in the region", has been perceived as playing a part in the "Arab Spring, including the "Tunisian and "Egyptian revolutions. The "New York Times stated in January 2011: "The protests rocking the Arab world this week have one thread uniting them: Al Jazeera, ... whose aggressive coverage has helped propel insurgent emotions from one capital to the next." The newspaper quoted Marc Lynch, a professor of Middle East Studies at "George Washington University: "They did not cause these events, but it's almost impossible to imagine all this happening without Al Jazeera."[68]

With Al Jazeera's growing global outreach and influence, some scholars including "Adel Iskandar have described the station as a transformation of the very definition of ""alternative media."[69] Al Jazeera presents a new direction in the discourse of global news flow and shows voices underrepresented by traditional mainstream media regardless global imbalances in the flow of information.[70]

Expansion outside the Middle East[edit]

In 2011 Al Jazeera Media Network launched "Al Jazeera Balkans based in "Sarajevo and serving "Bosnia and Herzegovina in "Bosnian, "Serbian and "Croatian. The look and feel of the network is similar to Al Jazeera English.

Al Jazeera launched a "Turkish-language news website in 2014; it was shut down on 3 May 2017.[71]

Al Jazeera English[edit]

""
""
"Al Jazeera English newsroom

In 2003 Al Jazeera hired its first English-language journalists, among whom was "Afshin Rattansi,[72] from the BBC's "Today Programme.

In March 2003 it launched an English-language website.[73]

On 4 July 2005 Al Jazeera officially announced plans to launch a new English-language satellite service to be called "Al Jazeera International.[74] The new channel started at 12h "GMT on 15 November 2006 under the name "Al Jazeera English and has broadcast centers in Doha (next to the original Al Jazeera headquarters and broadcast center), London, "Kuala Lumpur and Washington D.C. The channel is a 24-hour, 7-days-a-week news channel, with 12 hours broadcast from Doha, and four hours each from London, Kuala Lumpur, and Washington D.C.

Al Jazeera launched an English language channel, originally called Al Jazeera International, in 2006. Among its staff were journalists hired from "ABC's "Nightline and other top news outfits. "Josh Rushing,[75] a former media handler for "CENTCOM during the Iraq war, agreed to provide commentary; "David Frost was also on board.[76][77] In an interesting technical feat, the broadcast of the new operation was handed off between bases in Doha, London, Washington, D.C., and Kuala Lumpur on a daily cycle.

The new English language venture faced considerable regulatory and commercial hurdles in the North America market for its perceived sympathy with extremist causes.[78][79][80] At the same time, others felt Al Jazeera's competitive advantage lay in programming in the Arabic language. There were hundreds of millions of potential viewers among the non-Arabic language speaking Muslims in Europe and Asia, however, and many others who might be interested in seeing news from the Middle East read by local voices. If the venture panned out, it would extend the influence of Al Jazeera, and tiny Qatar, beyond even what had been achieved in the station's first decade. In an interesting twist of fate, the BBC World Service was preparing to launch its own Arabic language station in 2007.

Al Jazeera America[edit]

In January 2013, "Al Jazeera Media Network purchased "Current TV, which was partially owned by former U.S. Vice President Al Gore. Using part of Current TV's infrastructure, Al Jazeera launched an American news channel on 20 August 2013.

Though Current TV had large distribution throughout the United States on cable and satellite television, it averaged only 28,000 viewers at any time.[81] The acquisition of Current TV by Al Jazeera allowed "Time Warner Cable to drop the network due to its low ratings, but they released a statement saying that they would consider carrying the channel after they evaluated whether it made sense for their customers.[82][83][84][85][86][87] Time Warner Cable later began carrying Al Jazeera America in December 2013.

In August 2014 Gore and fellow shareholder "Joel Hyatt launched a lawsuit against Al Jazeera claiming a residual payment of $65 million of the sale proceeds, due in 2014, remained unpaid.[88] Al Jazeera later announced a countersuit.

On 13 January 2016, Al Jazeera America CEO Al Anstey announced that the network would cease operations on 12 April 2016, citing the "economic landscape".[89]

Sport channels[edit]

beIN SPORTS, formerly Al Jazeera Sport channels, was legally separated from Al Jazeera Media Network on 1 January 2014 and is now controlled by "beIN Media Group.

beIN SPORTS currently operates three channels in France – beIN Sport 1, beIN Sport 2 and beIN Sport MAX – and launched two channels in the United States (English and Spanish) in August 2012.[90] The network also has a Canadian Channel and holds Canadian broadcast rights to several sports properties, The network also has an Australian channel.

beIN Sport holds the rights to broadcast major "football tournaments on French television, including "Ligue 1, "Bundesliga, the "UEFA Champions League and the "European Football Championships. In the United States and Canada, beIN Sport holds the rights to broadcast "La Liga, "Serie A, "Ligue 1, "Copa del Rey, "South American World Cup Qualifier and "English Championship matches, in addition to "Barca TV.[91]

In October 2009 Al Jazeera acquired six sports channels of the ART.[92] On 26 November 2009 Al Jazeera English received approval from the CRTC, which enables Al Jazeera English to broadcast via satellite in Canada.[93]

Availability[edit]

The original Al Jazeera channel is available worldwide through various satellite and cable systems.[94] For availability info of the Al Jazeera network's other TV channels, see their respective articles. Segments of Al Jazeera English are uploaded to YouTube.[95]

Europe, Northern Africa and the Middle East. Al Jazeera can be freely viewed with a DVB-S receiver in Europe, Northern Africa and the Middle East as it is broadcast on the "Astra 1M, "Eutelsat Hot Bird 13A, Eutelsat 10A, "Badr 4, "Turksat 2A, "Thor 6, "Nilesat 102, "Hispasat 1C and "Eutelsat 28A satellites. The "Optus C1 satellite in Australia carries the channel for free and from July 2012 is available at no extra charge to all subscribers to Australia's Foxtel pay-TV service.

Canada. Al Jazeera is available in Canada on Bell Channel 516, as part of the package "International News I." Al Jazeera is available on "Rogers Cable individually. Al Jazeera is also available on Shaw Cable TV Channel 513, as part of the package "Multicultural"

India. On 7 December 2010, Al Jazeera said its English language service has got a downlink license to broadcast in India. Satellite and cable companies would therefore be allowed to broadcast Al Jazeera in the country.[96] The broadcaster will be launched soon on "Dish TV, and is considering a Hindi-language channel.[97]

United Kingdom. Al Jazeera English is available on the "Sky and "Freesat satellite platforms, as well as the standard terrestrial service (branded "Freeview), thus making it available to the vast majority of UK households. On 26 November 2013 it launched a HD simulcast on certain terrestrial transmitters.[98]

United States. Al Jazeera English is mainly available online via its live stream on its website, "DVB-S, "Galaxy 19 and "Galaxy 23 C-band satellites. Following the launch of Al Jazeera America in 2013 until 2016 when the channel folded, Al Jazeera English was not available in the United States. It had been available through live streaming over the Al Jazeera website, DVB-S, Galaxy 19, free to air and Galaxy 23 satellites, and it had been broadcast over the air in the Washington, DC DMA by WNVC on digital channel 30-5, and on digital channel 48.2 in the New York metro area, but those broadcasts were discontinued on 20 August 2013. Al Jazeera English had also been available to cable TV viewers in "Toledo, Ohio, "Burlington, Vermont, New York City (WRNN rebroadcast), Washington State, and Washington, D.C (a rebroadcast of WNVC's feed), but those sources were switched to Al Jazeera America on 20 August 2013. Many analysts had considered the limited availability of Al Jazeera English in the United States to be effectively a "blackout".[99][100] The live stream and programming over the internet that had been geoblocked was made available to viewers in the United States again in September, 2016.

Online. Al Jazeera English can be viewed over the Internet from their official website. The low-resolution version is available free of charge to users of computers and video streaming boxes,[101] and the high-resolution version is available under subscription fees through partner sites. Al Jazeera's English division has also partnered with "Livestation for Internet-based broadcasting.[102] This enables Al Jazeera English and Al Jazeera live to be watched worldwide, with the exception of English in the United States.

On the web[edit]

Al Jazeera's web-based service is accessible subscription-free throughout the world, at a variety of websites.[103] The station launched an English-language edition of its online content in March 2003. This English language website was relaunched on 15 November 2006, along with the launch of "Al Jazeera English. The English and Arabic sections are editorially distinct, with their own selection of news and comment. Al Jazeera and Al Jazeera English are streamed live on the official site,[104][105] as well as on YouTube.[106][107] On 13 April 2009 Al Jazeera launched versions of its English and Arabic sites suitable for mobile devices.

The Arabic version of the site was brought offline for about 10 hours by an "FBI raid on its ISP, "InfoCom Corporation, on 5 September 2001. InfoCom was later convicted of exporting to Syria and "Gaddafi-ruled Libya, of knowingly being invested in by a "Hamas member (both of which are illegal in the United States), and of underpaying customs duties.[108]

in 2014 Al Jazeera Media Network launched an online only channel called "AJ+. The channel is based out of the former Current TV studios in San Francisco and has outposts in Doha, Kuala Lumpur and other locations. It is independent of all of Al Jazeera's other channels and is mostly in an on demand format. The channel launched on 13 June 2014 on with a preview on YouTube.

Creative Commons[edit]

On 13 January 2009 Al Jazeera released some of its broadcast quality footage from Gaza under a "Creative Commons license. Contrary to business "All Rights Reserved" standards, the license invites third parties, including rival broadcasters, to reuse and remix the footage, so long as Al Jazeera is credited. The videos are hosted on "blip.tv, which allows easy downloading and integration with "Miro.[109][110][111][112][113][114][115]

Al Jazeera also offers over 2,000 Creative Commons-licensed still photos at their Flickr account.

Citizen journalism[edit]

Al Jazeera accepts user-submitted photos and videos about news events through a Your Media page, and this content may be featured on the website or in broadcasts.[116]

The channel used the "Ushahidi platform to collect information and reports about the "Gaza War, through Twitter, SMS and the website.[117][118]

Plans[edit]

Future projects in other languages include "Al Jazeera Urdu, an "Urdu language channel to cater mainly to Pakistanis.[119] A Kiswahili service called Al Jazeera Kiswahili was to be based in Nairobi and broadcast in Kenya, Tanzania, Uganda, Rwanda and Burundi.[120] However, those plans were cancelled due to budget constraints.[121]

The channel also has plans to launch a Spanish-language news network to cater mainly to Spain and "Hispanic America, like the Iranian cable TV network "HispanTV. Al Jazeera has also been reported to be planning to launch an international newspaper.[122] Al Jazeera Arabic began using a "chroma key studio on 13 September 2009. Similar to "Sky News, Al Jazeera broadcast from that studio while the channel's main newsroom was given a new look. The channel relaunched, with new graphics and music along with a new studio, on 1 November 2009, the 13th birthday of the channel.

Controversies associated with Al Jazeera[edit]

While Al Jazeera has a large audience in the Middle East, the organization and the original Arabic channel in particular have been criticised and involved in a number of controversies.

In May 2000 Bahrain banned Al Jazeera's broadcasts due to the channel's comments about Bahrain's municipal elections, labelling it as "serving Zionism".[123]

Several Al Jazeera staff were killed by U.S. Military ""friendly-fire" incidents. The United States controlled Iraqi interim government closed the offices of Al Jazeera in "Baghdad in August 2004 during the "United States occupation on Iraq.[124] Then United States appointed Iraqi prime minister "Iyad Allawi accused the channel of "inciting hatred" in the country.[124] At the end of April 2013, the Iraqi government led by "Nouri Al Maliki once again ordered Al Jazeera to stop broadcasting due to the alleged role of the channel in "encouraging the sectarian unrest".[125]

During the "2011 Egyptian protests, on 30 January the Egyptian government ordered the TV channel to close its offices. The next day Egyptian security forces arrested six Al Jazeera journalists for several hours and seized their camera equipment. There were also reports of disruption in Al Jazeera Mubasher's Broadcast to Egypt.[126][127][128] The channel was also criticized for being sympathetic to "Mohamed Morsi and the "Muslim Brotherhood and former "IAEA director "Mohammed ElBaradei. was it closed for the same reasons in September 2013.[129] Twenty-two members of staff of Al Jazeera's Egyptian bureau announced their resignation on 8 July 2013, citing biased coverage of the "ongoing Egyptian power redistribution in favour of the Muslim Brotherhood.[130][131][132] Al Jazeera says that the resignations were due to pressure from the Egyptian military.

Al Jazeera has been criticized over unfair coverage of the "Syrian civil war. The channel's reporting has been described as largely supportive of the rebels, while demonizing the Syrian government. The Lebanese newspaper "As-Safir cited outtakes of interviews showing that the channel's staff coached Syrian eyewitnesses and fabricated reports of oppression by Syria's government.[133] In January 2013, a former Al Jazeera employee from Syria stated their belief that there was ongoing strong pressure to conform to biased coverage of the Syrian civil war.[134][135]

The Indian government banned the Al Jazeera TV channel in April 2015 for five telecast days as it repeatedly displayed disputed maps of India. The Surveyor General of India (SGI) had observed that in some of the maps displayed by Al Jazeera, "a portion of Indian territory of Jammu and Kashmir (i.e. PoK and Aksai Chin) has not been shown as a part of Indian territory."[136]


Website attacks[edit]

Immediately after its launch in 2003, the English site was attacked by one or several "hackers, who launched "denial-of-service attacks, and another hacker who redirected visitors to a site featuring an "American flag.[137][138] Both events were widely reported as Al Jazeera's website having been attacked by "hackers".[139] In November 2003, John William Racine II, also known as 'John Buffo', was sentenced to 1,000 hours of community service and a $1,500 U.S. fine for the online disruption. Racine "posed as an Al Jazeera employee to get a password to the network's site, then redirected visitors to a page he created that showed an American flag shaped like a U.S. map and a patriotic motto, court documents said.[140] In June 2003, Racine pleaded guilty to "wire fraud and unlawful interception of an electronic communication.[141] As of 2012, the perpetrators of the denial-of-service attacks remain unknown.

Shariah and Life[edit]

"Shariah and Life (al-Sharīʿa wa al-Ḥayāh) is an Al Jazeera Arabic show with an estimated audience of 60 million worldwide and stars Muslim preacher "Yusuf al-Qaradawi, who is described as "Islam's Spiritual 'Dear Abby'".[142][143] The show has been the repeated subject of controversy. In January 2009, Qaradawi stated: "Throughout history, Allah has imposed upon the [Jews] people who would punish them for their corruption. The last punishment was carried out by [Adolf] Hitler." In October 2010, Qaradawi was asked if Muslims should acquire nuclear weapons "to terrorize their enemies." Qaradawi said he was pleased Pakistan had such a weapon, that the goal of nuclear weapons would be permissible, and provided religious justification quoting Koranic verses urging Muslims "to terrorize thereby the enemy of God and your enemy."[144][145][146]

Investigative Journalism 2017[edit]

With the release of the documentary "The Lobby" in January 2017, Al Jazeera busted open a ring of Israeli influence-peddlers effecting UK student groups and political groups, and was immediately accused of antisemitism and unfair reporting. After investigating for more than eight months, the UK government Office of Communication ("OFCOM) cleared Al Jazeera of the allegations. Referred to as a "sting operation" and an "exposé", Israeli embassy staff in the UK were caught on hidden-camera and microphones talking about "taking down" members of Parliament, resulting in several resignations[147]. The story was a headliner in the UK Press.

Editorial independence[edit]

Al Jazeera is owned by the government of Qatar.[3][4][5][6][7][8] While Al Jazeera officials have stated that they are editorially independent from the government of Qatar,[148][149] this assertion has been disputed.[9]

In 2010 "United States Department of State internal communications, released by "WikiLeaks as part of the "2010 diplomatic cables leak, said that the Qatar government manipulates Al Jazeera coverage to suit political interests.[150][151]

In September 2012 "The Guardian reported that Al Jazeera's editorial independence came into question when the channel's director of news, Salah Negm, stepped in at the last minute to order that a two-minute video covering a UN debate over the "Syrian civil war include a speech by the leader of Qatar, "Hamad bin Khalifa Al Thani. Staff members protested that the speech was not the most important aspect of the debate, and that it was a repetition of previous calls for Arab intervention.[9] The Guardian also said in September 2012 that Qatar had taken steps in recent years to consolidate control of Al Jazeera English.[9]

A 13 August 2015 article in "The Independent on poor BBC news reporting also made reference to the political bias in Al Jazeera from the Qatar government.[152]

Documentaries[edit]

Awards[edit]

Competitors[edit]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "FAQ – What does "Al Jazeera" mean?". Al Jazeera America. Retrieved 10 October 2015. The name "Al Jazeera" means "peninsula." 
  2. ^ Whitaker, Brian (7 February 2003). "Battle station". The Guardian. London. Retrieved 26 August 2011. 
  3. ^ a b Habib Toumi (13 July 2011). "Al Jazeera turning into private media organisation". "Gulf News. Retrieved 8 January 2013. 
  4. ^ a b Shawn Powers. "The Geopolitics of the News: The Case of the Al Jazeera Network". Retrieved 16 June 2015. 
  5. ^ a b Al-Jazeera's political independence questioned amid Qatar intervention, The Guardian
  6. ^ a b Deconstructing Al Jazeera and its paymasters Let us build Pakistan
  7. ^ a b Al-Jazeera Gets Rap as Qatar Mouthpiece Bloomberg
  8. ^ a b Qatari-owned Al Jazeera America makes its debut Reuters
  9. ^ a b c d Dan Sabbagh (30 September 2012). "Al-Jazeera's political independence questioned amid Qatar intervention". "The Guardian. London. Retrieved 3 January 2013. 
  10. ^ Oren Kessler. "The Two Faces of Al Jazeera". Middle East Forum. Retrieved 16 June 2015. 
  11. ^ "Why Egypt Hates Al Jazeera". Foreign Policy. Retrieved 16 June 2015. 
  12. ^ Kirkpatrick, David D. (7 September 2014). "Qatar's Support of Islamists Alienates Allies Near and Far". The New York Times. 
  13. ^ Najat Fawzy AlSaied. "Al Jazeera: Non-Arabs Should Not Be Fooled". Gatestone Institute. Retrieved 16 June 2015. 
  14. ^ "Al Jazeera reporter resigns over "biased" Syria coverage". Al Akhbar English. Retrieved 16 June 2015. 
  15. ^ Sarah El Sirgany, for CNN (12 May 2015). "Freed Al Jazeera journalist Mohamed Fahmy sues network - CNN.com". CNN. Retrieved 16 June 2015. 
  16. ^ Dan Sabbagh. "Al-Jazeera's political independence questioned amid Qatar intervention". the Guardian. Retrieved 16 June 2015. 
  17. ^ Goldberg, Jeffrey (10 July 2013). "Why Does Al Jazeera Love a Hateful Islamic Extremist?". bloombergview.com. "Bloomberg L.P. Retrieved 2015-09-23. 
  18. ^ "AL JAZEERA: US Government Funded Anti-Muslim Brotherhood Activists". Business Insider. 10 July 2013. Retrieved 16 June 2015. 
  19. ^ "Arab Gulf States Institute in Washington - Why America Turned Off Al Jazeera - Arab Gulf States Institute in Washington". "Arab Gulf States Institute in Washington. Retrieved 6 May 2016. 
  20. ^ Al Jazeera: The Most-Feared News Network 
  21. ^ Thapar, Karan (4 July 2017). "Why we should speak up for Al Jazeera". The Hindu. Retrieved 4 July 2017. 
  22. ^ a b "Arabic in Graphic Design: Al Jazeera's Cartouche: "The elaborate calligraphic design spells "al-Jazeera" in Arabic, a word meaning "the island" or "the peninsula – terms used to refer to both the Arabian peninsula and the network's peninsular home state, Qatar."". Fight.Boredom. Cloudjammer Creative Network. 18 February 2008. Archived from the original on 20 December 2008. Retrieved 5 November 2008. 
  23. ^ "AL JAZEERA TV: The History of the Controversial Middle East News Station Arabic News Satellite Channel History of the Controversial Station". Allied-media. Retrieved 12 April 2012. 
  24. ^ "France seeks to soothe Arab anger over porn film". Hurriyet. Retrieved 17 June 2012. 
  25. ^ "A decade of growth". Al Jazeera English. 1 November 2006. Retrieved 18 November 2012. 
  26. ^ Joel Campagna (October 2001). "Between Two Worlds". Committee to Protect Journalists. Retrieved 18 November 2012. 
  27. ^ Jennifer Bryson (30 October 2001). "Analysis: Is Rumsfeld's Criticism of Al-Jazeera Justified?". Newsmax. Archived from the original on 27 January 2013. Retrieved 18 November 2012. 
  28. ^ Joe Eskenazi (17 October 2003). "Al-Jazeera not 'all bin Laden, all the time,' D.C. bureau chief says". Jweekly. Retrieved 18 November 2012. 
  29. ^ Fouad Ajami (18 November 2001). "What the Muslim World Is Watching". The New York Times. Retrieved 18 November 2012. 
  30. ^ Jason Gay (29 October 2001). "CNN Snaps Back to Action". New York Observer. Retrieved 18 November 2012. 
  31. ^ Risen, James (12 December 2001). "A nation challenged – Interview With bin Laden Makes the Rounds". NY Times. New York City; Great Britain; Washington (DC); Afghanistan. Retrieved 20 November 2012. 
  32. ^ Mohammed El-Nawawy, 2003. Al-jazeera: The Story of the Network That Is Rattling Governments and Redefining Modern Journalism. Cambridge, MA: Westview Press, p. 166, [1]
  33. ^ "Al-Jazeera Kabul offices hit in US raid". BBC News. 13 November 2001. Retrieved 18 November 2012. 
  34. ^ Peter Feuilherade (20 February 2003). "Al-Jazeera competitor launches". BBC News. Retrieved 18 November 2012. 
  35. ^ Jonathan Steele (8 April 2003). "Obituary: Tareq Ayyoub". the Guardian. London. Retrieved 18 November 2012. 
  36. ^ "Foreign media suffer Baghdad losses". BBC News. 8 April 2003. Retrieved 18 November 2012. 
  37. ^ Robert Fisk: The Independent, 2 November 2011. Retrieved 5 November 2011
  38. ^ editor, Patrick Wintour Diplomatic (2017-06-23). "'Close al-Jazeera': Saudi Arabia gives Qatar 13 demands to end blockade". The Guardian. "ISSN 0261-3077. Retrieved 2017-06-23. 
  39. ^ CNBC.com, Abid Ali; special to (2017-06-23). "Amid Gulf blockade of Qatar, attempts to muzzle Al-Jazeera are likely to fail". Retrieved 2017-06-23. 
  40. ^ "Arab states issue list of demands to end Qatar crisis". www.aljazeera.com. Retrieved 2017-06-23. 
  41. ^ "Qatar row: Arab states send list of steep demands". BBC News. 2017-06-23. Retrieved 2017-06-23. 
  42. ^ "Arab states issue 13 demands to end Qatar-Gulf crisis". Al Jazeera. Retrieved 12 July 2017. 
  43. ^ "Unacceptable call for Al Jazeera’s closure in Gulf crisis". 28 June 2017. Retrieved 28 June 2017. 
  44. ^ "The Guardian view on al-Jazeera: muzzling journalism". 23 June 2017. Retrieved 23 July 2017. 
  45. ^ "Misguided Attacks on Al Jazeera". New York Times. 21 June 2017. Retrieved 23 July 2017. 
  46. ^ Alkhalisi, Zahraa. "Al Jazeera blocked by Saudi Arabia, Qatar blames fake news". CNN. Retrieved 24 May 2017. 
  47. ^ Cockburn, Patrick (12 March 2017). "Saudi Arabia closes local al Jazeera office over Qatar’s backing for the Muslim Brotherhood". Retrieved 23 July 2017. 
  48. ^ "Jordan revokes Al-Jazeera license amid Qatar tensions". CPJ. 6 June 2017. Retrieved 23 July 2017. 
  49. ^ "Saudi Arabia bans Al Jazeera channels in hotels". Al Jazeera. 9 June 2017. 
  50. ^ Tamkin, Emily (8 June 2017). "Al Jazeera Media Network Hit by Massive Hack". Foreign Policy Magazine. Retrieved 23 July 2017. 
  51. ^ "Al Jazeera off the table in any Gulf crisis talks: FM". Al Jazeera. 13 June 2017. Retrieved 23 July 2017. 
  52. ^ Hugh Miles, 2005. Al-Jazeera: The Inside Story of the Arab News Channel that is Challenging the West. New York: Grove Press, p.346, Books.Google.com
  53. ^ Naomi Sakr, 2001. Satellite Realms: Transnational Television, Globalization & the Middle East. London: I.B. Tauris, p. 57, Books.google.com
  54. ^ "Naomi Sakr, 2001. Satellite Realms: Transnational Television, Globalization & the Middle East. London: I.B. Tauris, pp. 58, Books.Google.com
  55. ^ Hugh Miles, 2005. Al-Jazeera: The Inside Story of the Arab News Channel that is Challenging the West. New York: "Grove Press, p. 347, Books.Google.com
  56. ^ "Qatar's Al-Jazeera livens up Arab TV scene". BBC. 7 January 1999. Retrieved 12 August 2014. 
  57. ^ "Al Jazeera's Director General resigns 'to serve my country'". Doha News. 26 June 2013. Archived from the original on 15 August 2013. Retrieved 28 June 2013. 
  58. ^ a b c d "The World's Most Influential Arabs". Arabian Business. 2011. Archived from the original on 23 July 2013. Retrieved 11 June 2012. 
  59. ^ a b Books of our Time: Al-Jazeera at "Google Video; TV programme feat. Lawrence Velvel, Dean of the Mass. School of Law, interviewing author "Hugh Miles who reveals a lot about the channel (a, c: 48:30, b: 55:00) "Archived copy". Archived from the original on 15 January 2008. Retrieved 2006-11-25. 
  60. ^ a b El-Nawawy and Iskandar. Al-Jazeera: How the free Arab News Network Scooped the World and Changed the Middle East. Westview.  cf.Further reading
  61. ^ "The Minotaur of 'Contextual Objectivity': War coverage and the pursuit of accuracy with appeal". TBS Journal.com. Archived from the original on 11 February 2012. Retrieved 12 April 2012. 
  62. ^ BBC in news deal with Arabic TV BBC News, published 17 January 2003
  63. ^ Nicolas Eliades. "The Rise of Al Jazeera" (PDF). Peace & Conflict Monitor. Archived from the original (PDF) on 3 October 2006. 
  64. ^ "Qatar's Al-Jazeera TV: The Power of Free Speech". meib.org. Archived from the original on 3 January 2007. Retrieved September 28, 2016. 
  65. ^ E.g. in 1999, "The New York Times reporter "Thomas L. Friedman called Al-Jazeera "the freest, most widely watched TV network in the Arab world". – Friedman, Thomas L. (12 February 1999). "Fathers and Sons". "The New York Times: A27. 
  66. ^ Westcott, Kathryn (14 November 2002). "Al Jazeera and Bin Laden". BBC News. Retrieved 12 April 2012. 
  67. ^ CJR.org, Does the Path to Middle East Peace Stop in Doha?
  68. ^ "Seizing a Moment, Al Jazeera Galvanizes Arab Frustration", The New York Times, 27 January 2011
  69. ^ "Is Al Jazeera Alternative? Mainstreaming Alterity and Assimilating Discourses of Dissent". TBS Journal. 22 July 2003. Archived from the original on 15 April 2012. Retrieved 12 April 2012. 
  70. ^ Powers, Shawn; el-Nawawy, Mohammed (2009). "Al-Jazeera English and global news networks: clash of civilizations or cross-cultural dialogue?". Media, War & Conflict. 
  71. ^ https://www.dailysabah.com/business/2017/05/03/al-jazeera-turk-stops-operating-in-turkey
  72. ^ "Afshinrattansi.com". Afshinrattansi. Retrieved 12 April 2012. 
  73. ^ aljazeera.com Archived 5 March 2012 at the "Wayback Machine.
  74. ^ "Al Jazeera turns its signal West". Web.archive. 10 July 2005. Archived from the original on 10 July 2005. Retrieved 12 April 2012. 
  75. ^ Matthew Power (June 2006). "Josh Rushing: From USMC to Al Jazeera". Matthew Power: GQ. Retrieved 18 November 2012. 
  76. ^ Deborah Soloman (12 February 2006). "Bye-Bye, BBC". The New York Times. Retrieved 18 November 2012. 
  77. ^ "David Frost joins al-Jazeera TV". BBC News. 7 October 2005. Retrieved 18 November 2012. 
  78. ^ Jamal Dajani (21 November 2006). "Al Jazeera English Falls Short of Expectations". New America Media. Archived from the original on 5 June 2013. Retrieved 18 November 2012. 
  79. ^ Tony Burman (17 November 2006). "Al-Jazeera should be available in Canada". CBC. Archived from the original on 30 April 2012. Retrieved 18 November 2012. 
  80. ^ "Al-Jazeera English TV date set". BBC News. 1 November 2006. Retrieved 18 November 2012. 
  81. ^ Stelter, Brian (13 January 2012). "Current TV Finds a Good Number Within Its Tiny Ratings". new York Times. Retrieved 9 April 2013. 
  82. ^ "Ali Velshi Joins Al Jazeera America". Al Jazeera. 4 April 2013. Archived from the original on 3 January 2013. Retrieved 9 April 2013. 
  83. ^ "Al Jazeera buys Al Gore's Current TV". CNN. 3 January 2013. Retrieved 9 April 2013. 
  84. ^ "Al Jazeera buys Current TV in bid for US airtime". RT News. 3 January 2013. Archived from the original on 31 January 2013. Retrieved 9 April 2013. 
  85. ^ "Al Jazeera buys US channel Current TV". Al Jazeera. Retrieved 9 April 2013. 
  86. ^ "Al Jazeera targets US expansion after buying Current TV". BBC. 3 January 2013. Retrieved 9 April 2013. 
  87. ^ Calderone, Michael (3 January 2013). "Time Warner Cable Will Consider Carrying Al Jazeera's U.S. Network". Huffington Post. Retrieved 9 April 2013. 
  88. ^ "Al Gore alleges breach of contract in Al Jazeera lawsuit". Boston Star. 16 August 2014. Retrieved 16 August 2014. 
  89. ^ "Al Jazeera America to Shut Down". The Hollywood Reporter. Retrieved 2016-01-13. 
  90. ^ Al Jazeera to Kick Off Pair of Soccer Channels in U.S. this August Bleacher Report, 2 June 2012
  91. ^ "beIN SPORTS – North America's Premier Sports TV Network". beIN SPORTS US. Retrieved 16 June 2015. 
  92. ^ "Arab Media Outlook 2009–2013" (PDF). Dubai Press Club and Value Partners. Retrieved 15 September 2013. 
  93. ^ "Al-Jazeera English gets CRTC approval". Canadian Broadcasting Corporation. 26 November 2009. Archived from the original on 3 December 2010. Retrieved 12 April 2012. 
  94. ^ Al Jazeera TV Footprint – Coverage Archived 26 April 2007 at the "Wayback Machine.
  95. ^ "Al Jazeera YouTube Channel". Youtube. 23 November 2006. Retrieved 12 April 2012. 
  96. ^ Machado, Kenan (7 December 2010). "Al Jazeera English to Broadcast in India". The Wall Street Journal. 
  97. ^ "Al Jazeera English to be available in India". Ibnlive. Retrieved 12 April 2012. 
  98. ^ Al Jazeera (26 November 2013). "Al Jazeera launches on Freeview HD". Retrieved 26 November 2013. 
  99. ^ "Grim, Ryan (30 January 2011) Al Jazeera English Blacked Out Across Most Of U.S., "The Huffington Post
  100. ^ Ronnie Lovler (20 February 2011). "Absence of Al Jazeera English in US is troubling". San Francisco Chronicle. Retrieved 12 April 2012. 
  101. ^ Aljazeera.com
  102. ^ "Watch Al Jazeera English on your PC". Livestation. 5 January 2012. Retrieved 12 April 2012. 
  103. ^ "How to watch Al Jazeera English online". Retrieved 16 June 2015. 
  104. ^ "Al Jazeera Livestream". Al Jazeera. Retrieved 19 March 2011. 
  105. ^ "Al Jazeera English: Live Stream". Al Jazeera English. Retrieved 19 March 2011. 
  106. ^ "Al Jazeera Channel". YouTube. Archived from the original on 28 February 2011. Retrieved 19 March 2011. 
  107. ^ "Al Jazeera English". YouTube. Archived from the original on 19 March 2011. Retrieved 19 March 2011. 
  108. ^ "Elisha Brothers convicted" (PDF). Archived from the original (PDF) on 21 February 2006. Retrieved 2006-02-21. 
  109. ^ "cc.aljazeera.net". cc.aljazeera.net. Archived from the original on 13 April 2012. Retrieved 12 April 2012. 
  110. ^ Benenson, Fred (13 January 2009). "Al Jazeera Launches Creative Commons Repository". creativecommons.org. Archived from the original on 18 January 2009. Retrieved 19 January 2009. 
  111. ^ Steuer, Eric (13 January 2009). "Al Jazeera Announces Launch of Free Footage Under Creative Commons License". creativecommons.org. Archived from the original on 18 January 2009. Retrieved 19 January 2009. 
  112. ^ Cohen, Noam (11 January 2009). "Al Jazeera provides an inside look at Gaza conflict". International Herald Tribune. Archived from the original on 21 January 2009. Retrieved 19 January 2009. 
  113. ^ "Al Jazeera Announces Launch of Free Footage under Creative Commons License". Al Jazeera Creative Commons Repository. Archived from the original on 21 January 2009. Retrieved 19 January 2009. 
  114. ^ Andrews, Robert (14 November 2009). "Al Jazeera Offers Creative Commons Video, Lessig Lends Backing". paidcontent.co.uk. Archived from the original on 22 January 2009. Retrieved 19 January 2009. 
  115. ^ Ito, Joi (14 January 2009). "Al Jazeera Launches Creative Commons Repository". ito. Archived from the original on 23 January 2009. Retrieved 19 January 2009. 
  116. ^ "Submit Your Contributions – Your Media". Al Jazeera. Archived from the original on 8 August 2011. Retrieved 19 March 2011. 
  117. ^ "War on Gaza". Al Jazeera. Archived from the original on 12 January 2009. Retrieved 19 March 2011. 
  118. ^ Ekine, Sokari (9 January 2009). "Ushahidi Platform Used to Document Congo, Gaza Crises". MediaShift. Public Broadcasting Service. Retrieved 19 March 2011. 
  119. ^ "Aljazeera and ARY Digital Network to launch Aljazeera Urdu". Ameinfo. 16 November 2006. Archived from the original on 11 February 2012. Retrieved 12 April 2012. 
  120. ^ "Aljazeera Swahili Formally Announce Recruitment". Thejackalnews.com. Retrieved 12 April 2012. 
  121. ^ "Qatar Scraps Plans for Al-Jazeera Kiswahili". Jackal News. 7 October 2012. Retrieved 22 November 2012. 
  122. ^ Al Jazeera plans to launch Arab newspaper Archived 4 May 2007 at the "Wayback Machine. "Arabian Business; 4 November 2006
  123. ^ Derhally, Massoud (29 July 2002). "Al Jazeera row causes Saudi Al Watan to attack Qatari FM". Arabian Business. Retrieved 8 April 2013. 
  124. ^ a b "Gag order". Al Ahram Weekly. 703. 12–18 August 2004. Archived from the original on 23 May 2013. Retrieved 19 April 2013. 
  125. ^ Parker, Ned (28 April 2013). "Iraq shuts down 10 television channels". Los Angeles Times. Retrieved 29 April 2013. 
  126. ^ "Live blog 30/1 – Egypt protests". Al Jazeera. 30 January 2011. Retrieved 30 November 2012. 
  127. ^ "Al Jazeera camera equipment seized". Al Jazeera English. Retrieved 20 November 2012. 
  128. ^ "Media should be able to report freely in Egypt, says al-Jazeera". Manila News. 29 January 2011. Retrieved 20 November 2012. 
  129. ^ "Egypt bans four TV networks". Natunbarta. 4 September 2013. Retrieved 19 September 2013. 
  130. ^ Mohamed Hassan Shaban (10 July 2013). "22 resign from Al-Jazeera Egypt in protest over bias". "Asharq Al-Awsat. Archived from the original on 12 July 2013. Retrieved 11 July 2013. 
  131. ^ Jessica Chasmar (9 July 2013). "'We aired lies': Al-Jazeera staff quit over biased Egypt coverage". "The Washington Times. Retrieved 11 July 2013. 
  132. ^ Robert F. Worth (10 July 2013). "Egypt Is Arena for Influence of Arab Rivals". "The New York Times. Retrieved 11 July 2013. 
  133. ^ "Al-Jazeera Gets Rap as Qatar Mouthpiece". Bloomberg. 
  134. ^ An exclusive interview with a news editor of Al-Jazeera Channel at AxisOfLogin
  135. ^ An exclusive interview with a news editor of Al-Jazeera Channel at FilmBoxOffice
  136. ^ "Al Jazeera Penalised for Showing Wrong Map of India, Off Air for 5 Days". NDTV.com. 22 April 2015. Retrieved 16 June 2015. 
  137. ^ Al Jazeera and the Net – free speech, but don't say that by John Lettice; "The Register; 7 April 2003
  138. ^ Al-Jazeera hacker pleads guilty BBC News; 13 June 2003
  139. ^ "Al-Jazeera websites 'hit by hackers'". Archived from the original on 14 February 2004. Retrieved 2004-02-14.  by Dominic Timms; Guardian Unlimited; 26 March 2003
  140. ^ Al-Jazeera cracker charged by John Leyden; "The Register; 12 June 2003
  141. ^ Southern California Man Who Hijacked Al Jazeera Website Agrees to Plead Guilty to Federal Charges Archived 6 February 2007 at the "Wayback Machine.
    Guilty plea in Al Jazeera site hack
    Al Jazeera hacker gets community service
  142. ^ No.9 Sheikh Dr Yusuf al Qaradawi, Head of the International Union of Muslim Scholars – "The 500 most influential Muslims in the world 2009", Prof John Esposito and Prof Ibrahim Kalin – Edmund A. Walsh School of Foreign Service, Georgetown University
  143. ^ Smoltczyk, Alexander (15 February 2011). "Islam's Spiritual 'Dear Abby': The Voice of Egypt's Muslim Brotherhood". Der Spiegel. Retrieved 11 July 2014. 
  144. ^ Goldberg, Jeffrey (23 February 2011). "Sheikh Qaradawi Seeks Total War". The Atlantic. Retrieved 18 August 2013. 
  145. ^ Sherry Ricchiardi (March–April 2011). "The Al Jazeera Effect". American Journalism Review. Retrieved 28 July 2012. 
  146. ^ The Anti-Defamation League. "Sheik Yusuf al-Qaradawi: Theologian of Terror". ADL. Retrieved 11 February 2015. 
  147. ^ https://www.theguardian.com/media/2017/oct/09/ofcom-clears-al-jazeera-ntisemitism-expose-israeli-embassy-official
  148. ^ "60 Minutes: Inside Al Jazeera". CBS News. 11 February 2009. Retrieved 26 August 2011. 
  149. ^ Campbell, Deborah (October 2009). "The Most Hated Name in News". The Walrus. Archived from the original on 26 November 2011. Retrieved 26 August 2011. 
  150. ^ Robert, Booth (6 December 2010). "WikiLeaks cables claim al-Jazeera changed coverage to suit Qatari foreign policy". Guardian. London. Archived from the original on 20 December 2010. Retrieved 21 December 2010. 
  151. ^ Booth, Robert (5 December 2010). "WikiLeaks cables claim al-Jazeera changed coverage to suit Qatari foreign policy". The Guardian. London. Retrieved 8 August 2013. 
  152. ^ Church, Michael (17 February 2015). "Why is the BBC just so bad at TV news?". The Independent. London. 
  153. ^ Benjamin says: (10 July 2003). "Wide Angle – Exclusive to Al Jazeera". PBS. Retrieved 12 April 2012. 
  154. ^ Egypt: A Nation in Waiting Retrieved 15 February 2011.
  155. ^ "Al-Jazeera, An Arab Voice for Freedom or Demagoguery? The UNC Tour". Unc. Retrieved 12 April 2012. 
  156. ^ Index: Free speaking voices in the wilderness Archived 2 October 2006 at the "Wayback Machine.
  157. ^ "The Webby Awards". Web.archive. 29 May 2006. Archived from the original on 29 May 2006. Retrieved 12 April 2012. 
  158. ^ "Apple bites big". Brand Channel. Archived from the original on 29 March 2012. Retrieved 12 April 2012. 
  159. ^ "Winners honoured at British Muslim Awards". Asian Image. 31 January 2013. Retrieved 1 November 2015. 
  160. ^ Attacks on the Press 2004: Saudi Arabia. "Attacks on the Press – 2004: Mideast". Cpj.org. Retrieved 12 April 2012. 
  161. ^ Feuilherade, Peter (25 November 2003). "Profile: Al Arabiya TV". BBC News. Retrieved 20 November 2012. 
  162. ^ "Shock over Iraqi reporter's death". BBC News. 23 February 2006. Retrieved 20 November 2012. 
  163. ^ "Time for the Last Hurrah for US' Al-Hurra". Arab News. 16 February 2006. Retrieved 12 April 2012. 
  164. ^ "Alhurra Locates the "Arab Street"". USC Center on Public Diplomacy. 7 January 2009. Retrieved 20 November 2012. 
  165. ^ Snyder, Alvin. "ALHURRA LOCATES THE "ARAB STREET"". University of Southern California Center on Public Diplomacy. Retrieved 10 January 2013. 
  166. ^ "BBC launches Arabic TV channel". BBC News. 11 March 2008. Retrieved 23 April 2010. 
  167. ^ "Deutsche Welle debuts Arabic channel". Retrieved 16 June 2015. 
  168. ^ "DW television to broadcast series by Egyptian satirist Bassem Youssef". DW.DE. Retrieved 16 June 2015. 

Further reading[edit]

External links[edit]

) )